Oppgave 2: Tanker om Internett

Jeg kom til verden i 1992 – midt oppi internettets store inntog på verdensbasis. Jeg vil si jeg er en del av “internett-generasjonen”, da jeg har vokst opp og utviklet meg like raskt som internett (nesten..) Vell, internett var kanskje litt raskere med utviklingen. Men jeg har faktisk spilt datamaskin/dataspill siden jeg lærte å snakke, og man kan vell si jeg alltid har vært en teknisk “nerd”. Jeg husker mitt første møte med internett. Det var kjempe kult! Selvom jeg var veldig liten, husker jeg fortsatt hvor ufattelig tregt det var..tok sikkert en halvtime å laste opp den kule Lego siden jeg ville kikke på. Da jeg gikk i syvende klasse kom noe helt nytt på banen, nemlig Blink. Så kom nettby, og da jeg gikk i tiende klasse, den 31. mars, 2008 fikk jeg egen Facebook profil. Jeg var ikke av de raskeste til å få meg det, for jeg var veldig skeptisk til det. (Det hadde vært mye snakk om facebook på nyheter og stor skepsis florerte rundt dette mediet). Men etter denne dagen har jeg brukt Facebook så og si daglig.

Internett har mange positive sider, man er alltid tilgjengelig og det er lett å holde kontakt med venner uansett hvor de bor i verden og hvor du befinner deg. Som f.eks gjennom Skype, e-mail, facebook osv. Hvis du lurer på noe, hva som helst så finner du alltid svaret på webben. Det er et “vandrende leksikon”. Vi har også en konstant tilgang til nyheter, kan lese artikler, leserinnlegg, skoleoppgaver “gratis”. På den måten kan det hjelpe oss til å bli mer reflekterte og bevisste på ulike samfunnsproblemer etc. Dette kan selvfølgelig bøker også, men i bøkene kan ingen kommentere direkte til forfatteren og komme med egne synspunkter. På den måten kan vi bli flinkere til refleksjon og gjerne se flere sider av saken og bli mer “open minded”.

Internett har jo også sine negative sider. Bare se på kjente medieansikter, disse får gjennomgå hardest. Det blir publisert utrolig mye usant, rykter, stygge ting og manipulerte bilder av dem. Det er akkurat som om folk glemmer at de er faktisk bare mennesker akkurat som oss. Da kan man også begynne å tenke over; hva ligger egentlig ute på nettet av deg selv? Alle i hele verden kan legge ut hva som helst om deg, skrive noe om deg, til og med gi seg ut for å være deg etc. Det er skremmende å tenke på. Det er da mitt spørsmål, som Larwrence skriver om i Code 2.0: Bør internett reguleres eller ikke? Hvor går grensen for hva som skal være lov og ikke lov å legge ut/bruke internett til?

 

Det er et vanskelig spørsmål å svare på. På en side kan det være bra med en regulator for hva som er rett og galt. På den siden hadde det kanskje blitt mindre kriminalitet etc. via nettet. Men hvor “fri” hadde vi følt oss hvis en regulerende makt skulle sitte å overvåke alt vi gjorde og skrev på nettet?! Jeg blir provosert over hvordan Kina opptrer, med bruken av den Store brannmur. Kinas innbyggere har mistet friheten til viten og kunnskap om hva som skjer rundt om i verden. Ikke kan de ytre politiske meninger osv. Det er forferdelig synd, synes jeg. Og jeg ville aldri at vi skulle blitt regulert slik som dem. En mellomting ville vært for mye regulering det og, og ingen regulering funker heller ikke så bra? Dette er et spørsmål jeg innser at jeg faktisk ikke klarer å svare på. Internett er i stadig utvikling, og kanskje om noen år har vi funnet den perfekte løsning? Hvem vet, det er bare å følge med 🙂

xoxo
biffen

6 thoughts on “Oppgave 2: Tanker om Internett

  1. Et godt refleksjoninnlegg, Fagstad! Hva mener du kunne vært en passende regulering, i og med at du ikke mener vi skal være 100 % fri på nettet? Hva skulle vært lov til å si, og hva skulle vært uulovlig? Ingen vil ha det som i Kina, naturligvis, men vi må verne om verdiene våre. Men for all del, dette er en vanskelig sak 😉

  2. Tankene dine rundt regulering i forhold til Internett synes jeg er veldig interessante. Jeg mener også vi burde ha lover og regler for nettbruk. Evt. retningslinjer i forhold til hva som er ok å publisere og hva man kanskje bør tenke seg om før man publiserer. Men jeg ønsker ikke et så strengt system som i Kina. Her kan man nesten si at folket har mistet retten til egne meninger..?

  3. Bra skrevet, Biffen 🙂 Liker at du kaller oss for “internett-generasjonen”, det passer bra. Vår generasjon er jo, som du sier, oppvokst med internett. Fra et tidlig stadium med tregt nett hvor en Lego side kunne ta et minutt å laste, til idag hvor vi er online uansett sted, uansett situasjon, uansett tid. Spørsmålet om internett skal reguleres er et interessant og viktig spørsmål, som kanskje er viktigere nå enn noen gang før. Personlig mener jeg at samfunnet må ha et fritt og absolutt uavhengig medium hvor folk kan skrive akkurat det de vil. Baksiden med det er, som du nevner, personhets, mobbing også videre også videre. Her er et bra blogginnlegg fra Store norske leksikon om fritt internett; http://lillenorske.wordpress.com/2012/01/17/for-et-fritt-internett/

  4. Veldig bra skrevet! Jeg er enig med deg i at det er svært vanskelig å svare på om internett burde reguleres eller ikke.
    Slik vi har det nå, funker jo rett og slett ganske dårlig på mange måter, men kan vi gjøre noe med det? Lover og regler hadde jo selvsagt vært bra å ha, men hadde det hjulpet? Jeg mener, det er jo allerede regler på de fleste nettsider angående trakassering og mobbing, men dette er jo ikke noe som har vist seg å være særlig effektivt.
    Trakassering, mobbing osv. er allikevel ting som også hender utenfor nettet, og som vi aldri har klart å gjøre noe med her. Jeg regner ikke med Kina er mobbefritt bare fordi de ikke har tilgang til de samme sosiale mediene som oss?

  5. Mange bra tanker her! I denne tid er det virkelig ikke bare bare å følge med på alt som skjer med internett, men det å regulere ytringsfriheten vil nok skape stor ståhei. Jeg er enig i at det burde gjøres noe for å redusere de negative sidene ved internett, men hvordan skal det være mulig å gjøre, uten at det vil ha konsekvenser for de som “lovlig” bruker internettet?
    Nå finnes det visse lovbrudd innen bruk av internett, men det å kunne finne og straffe de som gjør lovbrudd, er vel som å finne en nål i en høystakk.. Hvordan skal internettet se ut i fremtiden? Det er jo helt umulig å svare på, men jeg tror det skal mye til at alle mister ytringsfriheten. Men det kan være at flere land gjør som Kina!

  6. Bra innlegg! Det at alle kan skrive om deg, legge ut bilder av deg, og gi seg ut for å være deg, er en skremmende tanke. Man kan ikke lenger vite hva andre vet om seg. Det at folk kan ta opp samtaler og ta bilder av deg uten at du vet det, og legge det ut på Internett i løpet av sekunder er blitt et problem i dag. Jeg skaffet meg Facebookkonto, ikke bare for å holde kontakt med venner, men for å kunne kontrollere litt av hva som ble lagt ut om meg. For kjendiser må det være problematisk at informasjon kan spres så fort som på nettet. Et godt eksempel er Tone Damli som nå går rettens vei for å få fjernet blogginnlegg. (http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10114212) Kravet om sannhet er ikke like stort på nettet som i pressen, og det blir publisert mye som aldri burde vært publisert. I Kina har de, som du sier, gjort ekstreme endringer, og folk er blitt fratatt muligheten til å innhente kunnskap og delta i det sosiale som skjer på Internett. Men noe burde nok vært regulert, slik at færre mennesker følte seg krenket av hva som blir lagt ut og kommentert på nettet.

Leave a Reply

