4: Analyse av en nettside

Oppgaven denne gangen er som følgende:
Ta for deg ett av følgende nettsteder og beskriv de fortellertekniske  virkemidlene som anvendes for å oppnå ønsket effekt.

Jeg valgte å ta for meg www.kreftforeningen.no

Vi har alle et forhold til kreft. De fleste av oss vet om en som har det eller har hatt det. Det er et vondt tema som treffer mange. Derfor har kreftforeningen valgt å lage en nettside hvor du kan få svar på det meste du lurer på om en spesiell krefttype, forskning, rettigheter, råd osv.

De har valgt friske farger som bakgrunn, dette gjør det visuelt behagelig å se på, og en form for oppmuntring rundt et så tungt tema. Logoen til kreftforeningen består også av fine og sterke farger, med samme hensikt tenker jeg.

Nettsiden er enkel å finne frem på, den er oversiktelig med store knapper med oversiktelig tekst i. Den gjør det lett å finne ut det du ønsker, og de har tatt for seg alle slags krefttyper. Det som står skrevet er godt og oversiktelig formulert, uten for vanskelig ord og beskrivelser, slik at alle skal kunne forstå det de leser. Jeg tenker de har gjort dette slik at også barn kan lese her, uten å sitte igjen som et spørsmålstegn.

Av språklige virkemidler vil jeg si foreningen tar i bruk både ethos, logos og pathos.

Informasjonen presenteres saklig og de bruker en del tall, altså tar de i bruk logos. Fagpersonene i kreftoforeningen har mye kunnskap og erfaring, de uttrykker på den måten en autoritet, altså kommer ethos frem. Og til slutt har vi pathos, som spiller på mottakerens følelser. Som sagt tidligere så er vi alle på en eller annen måte berørt av kreft, derfor spiller det helt klart på våre følelser bare det å lese om de foskjellige krefttypene, mener jeg iallefal.

Alt i alt er det en fin og oversiktelig side om kreft.

One thought on “4: Analyse av en nettside

  1. Det er nok vanskelig å lage en nettside om, som du sier, et så vanskelig tema. Men er enig i at fargene og fargespillet på siden gir en liten “oppmuntring”, som kanskje i underbevisstheten signaliserer at ikke alt håp er ute, og man kan ha et fint liv selv om man er diagnosert med en kreftsykdom. Når jeg gikk inn på kreftforeningens side for første gang forventa jeg kanskje en steril og kjedelig side, som ikke turte å satse på noen særpregne visuelle virkemidler siden budskapet er så vanskelig. Men jeg tok feil!

    Hilsen Erlend @ kom109survivalkit.wordpress.com

Leave a Reply

