5: Gamification

”Gamification” handler om at metoder fra spilldesign anvendes innenfor områder som ikke har noe med spilling å gjøre. Det handler om å putte elementer fra spillverdenen inn i våre daglige gjøremål, for å gjøre hverdagen mer spennende.

Før vi skulle skrive dette blogginnlegget må jeg innrømme at jeg aldri hadde hørt om dette fenomenet før. Kanskje fordi jeg f.eks aldri bruker noe særlig av apper på iphonen min, og er litt dårlig til å følge med på nye ting som skjer i den digitale verden. Men når jeg tenker etter så har jeg å vært med å deltatt i en slags ”gamifisering”.

Et eksempel er da jeg gikk på barneskolen og Coca Cola hadde en kampanje med smileyfaces i cola korken. Hvis du samlet så så mange fikk du en gratis cola. Jeg og vennene mine samlet som galninger, og da vi hadde samlet nok fikk vi belønning. Akkurat som et spill.

På denne måten er gamification med på å motivere folk til å engasjere seg i en merkevare, et selskap osv. Gamification er også et flott redskap for å engasjere innad en bedrift. Der jeg jobber har vi ulike salgskonkurranser som alle er med på å øke motivasjonen for salg og mersalg. Vi har f.eks ”Bingo”. Der alle ansatte får hvert sitt ark med ruter. I hver rute står det forskjellige ting vi skal selge. Det kan stå ”salg over 2000kr”, ”selge en impregneringsspray” (ja jeg jobber i skobutikk), ”selge tre par sko til en kunde” osv. For hver rute vi klarer skal vi krysse ut og den som først klarer alle rutene får en premie. Da vi startet med dette, merket jeg med en gang at alle ble kjempe motiverte og gjorde det lille ekstra som ofte må til for å klare et bra salg. Enda et eksempel på flott bruk av gamification!

Men gamification kan også brukes til mer enn bare motivasjon. Det kan brukes til å skape bedre læring for barn og unge i skolen. I et foredrag Gabe Zichermann holdt på TEDxKids seminar i Brussel: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=O2N-5maKZ9Q trekker han frem interessant forskning. Det kom frem at barn som brukte spill som en del av sin læring i skolen hadde det lettere med å forstå oppgavene som ble gitt og økte kunnskapsnivået betraktelig i forhold til barn som lærte det samme på den tradisjonelle måten. En tankevekker mener jeg, å kanskje vi burde benytte oss mer av spillmetoder i grunnskolen? Å skape lærdom på en gøy måte høres jo ikke dumt ut, spør du meg.

Jeg mener at når gamification blir brukt på en god og moderat måte, bringer det kun positive ting med seg. Det finnes selvfølgelig en grense for hvor mye spilling man kan ha i hverdagslivet og det må jo ikke bli en vane at vi skal få belønning for alt vi gjør, da mister man hele effekten av dette. Men så lenge det brukes på riktig måte mener jeg det er med på å gi en motvasjonsboost i hverdagen!

4 thoughts on “5: Gamification

  1. Hei din biff! Dette var bra skrevet, og liker eksemplene dine. Husker også godt Coca-Cola korkene man kunne samle for å få en gratis brus. Tror det var syv(?) korker! Det var tider… Jeg tror også at gamification bringer mye positivt med seg, jeg kan iallefall si ja til en morsommere hverdag 🙂

    Hilsen Erlend @ kom109survivalkit.wordpress.com

  2. Husker også Colakorkene, og dette er jo også noe de har brukt igjen bare for et par år siden. Jeg tipper den kampanjen funket ganske bra. Cola trenger vel egentlig ikke gamification for å selge bra, men var nok noen som kjøpte et par ekstra flasker på denne måten. 😀 Husker også på barneskolen når vi en sjelden gang spilte mattespill osv. på skolen, istedet for vanlig undervisning. Alle syntes jo dette var mye gøyere enn å lese og regne på den vanlige måten.Tror det er rett som du sier, at gamification er med på å gi en motivasjonsboost i hverdagen, både for små og store.
    Du kom jo med et veldig godt eksempel fra jobben din. Er gøy at det ikke bare er kundene gamification blir brukt på, men også de ansatte! 🙂

  3. Hallo! Veldig bra skrevet. Jeg husker også de der Cola-merkene godt. Vi brukte å utvide de sånn at de kunne brukes som armbånd. Ikke særlig fanzy, men jeg kjøpte mer Cola enn hva jeg ville gjort uten de merkene -helt sikkert. Det eksempelet du kom med fra jobben var utrolig kult, det skal jammen meg jeg videreføre til min jobb også. Viktig med ting som kan motivere oss, i stedet for å bare bli fortalt at “dette skal du gjøre!” Good job, Biffen!

  4. Kjempefine eksempler Birgitte! Det er morro å se at du har opplevd dette på jobb også, det viser hvor aktuelt det faktisk er. Selv har jeg også et sterkt minne om å løpe rundt å samle Colasmileys for å få GRATIS BRUS! Jeg er helt enig i det du og Marita sier med en “motivasjon” i ting, istedet for at man skal si “dette SKAL du gjøre”.

Leave a Reply

