6: En bedrift og dens målgruppe

Ta for deg et nettsted drevet av en bedrift eller organisasjon, og vurder hva det er på dette nettstedet som gjør at det skiller seg ut og kan bli lagt merke til av målgruppen.

Jeg har valgt å ta for meg nettsiden og bedriften: www.junkyard.no. Det er skandinavias største  nettbutikk innenfor skateboard, snowboard og streetwear relaterte klær, sko og produkter.

Junkyard er en bedrift startet av brettkjørere, for brettkjørere. Bedriften har egne team med skateboard, snowboard, wakeboard og motorcross-kjørere. (vandrende markedsføring med andre ord). De har også samarbeid med artister og band som representerer den målgruppen og livsstilen Junkyard står for. Junkyard ble startet i Sverige i 2002, men det var ikke før i 2009 at de åpnet nettbutikk i Norge. Bedriften har kontorer i Stockholm og Oslo.

Så, målgruppen for denne bedriften er jo da altså sporty idrettsutøvere og unge som liker den typiske ”streetstylen” når det kommer til klær osv.

Det junkyard skiller seg mest ut med, mot sine norske konkurrenter er det enorme og bra utvalget de har av omtrent alt de selger. Ingen ”vanlige” butikker som Robins Hood, Swag osv. Kan måle seg med junkyard. Heller ikke norske nettbutikker som www.boardshop.no og www.beatboard.no har det samme utvalget.

De er også flinke på å ha salg! Og hvem liker vell ikke salg?! Etter hver sesong legges omtrent alt tøyet ut for salg. F.eks i februar/mars månedskiftet lå omtrent ALLE vinterjakkene, buksene og en haug med snowboard og sko ute for salg. Her sparer man utrolig mye penger, da dette i utgangspunktet er dyre produkter. Jeg opplever selv at de ”fysiske” butikkene her i byen ikke er like generøse med salget som Junkyard.

Image

skjermdump http://www.junkyard.no

Nettsiden deres er kul og ”fresh”. Logoen er knæsj-rosa, men ellers har ikke nettsiden noe særlig feminint preg over seg, det hadde ikke passet fordi det er en butikk for begge kjønn. Bakgrunnsfargen er grå, og den ser bra ut. Midt på siden har de en ramme med rullerende bilder. Alle bildene er kule og gir et fint visuelt blikkfang.

Om man klarer å rote seg inn på denne nettsiden ved en feiltakelse er det ingen tvil om at man raskt ser hva slags side det er. Dette fordi de formulerer informasjonen på helt riktig måte slik at vi ikke blir forvirret. For det er mye informasjon på første side, men samtidig ikke for mye, mener jeg. For å vite mer om det du ønsker må du selv klikke deg inn for å få mer info.

Nettsiden er veldig oversiktlig og lett å finne frem på. De har forskjellige bokser delt inn etter varemerke, kategori og størrelser. Man kan også filtrere produkter etter pris, farger, shape på snowboard osv. Det gjør det utrolig lett å finne det du leter etter.  Man får den informasjonen man leter etter. Veldig greit!

Image

skjermdump http://www.junkyard.no

En annen grunn til at Junkyard skiller seg ut fra konkurrentene er at de også arrangerer eventer og happenings. Som nevnt tidligere samarbeider de med artister og band. De har også hatt eventer i Kristiansand i forbindelse med Wakebard NM i 2012. Etter alle eventer de har lager de film og legger den ut på vimeo.com og facebooksiden deres. (De er også veldig flinke til å markedsføre via facebook). Slik får folk opp øynene for bedriften. De har også utrolig god kundeservice (personlig erfaring) og ved alle bestillinger legger de med klistermerker av logoen deres. Dette er svært populært blant yngre tenåringer. De klistrer dem over alt som på snowboardet sitt, lyktestolper, skateboard, bygninger osv. og vips, der har du en annen form for markedsføring de benytter seg av,som ser ut til å fungere.

En bra nettside, men riktig bruk av informasjon, mener jeg.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s