9: Samspillet mellom profesjonell journalistikk og brukerskapt nyhetsformidling

Skriv en refleksjon om utfordringer ved forholdet/samspillet mellom profesjonell journalistikk og brukerskapt nyhetsformidling

Kanskje det bare er jeg som er naiv, men jeg har alltid tenkt at det jeg leser i avisen og ser på nyheter på TV er sant. Det er det ekte, det som skjer, slik ser verden ut. Jeg har lenge visst at tv bruker mye bilder fra andre steder enn der selve nyheten skjer. Dette lærte vi på barneskolen omtrent, men utenom det må jeg innrømme at jeg sluker til meg nyhetene med åpne armer, uten å tenke spesielt kritisk til det jeg mottar. Burde jeg bli flau nå? Uansett. Vi kan ikke lengre (eller har vi noen sinne kunnet?) stole på det vi hører og ser på nyhetene.

Dagens vaktbikkjer er ikke lengre bare journalistene, det er også blitt en rolle for ”mannen i gata”. Rettere sagt alle med en smartphone eller laptop for hånden. Nå kan alle være nyhetsformidlere, vi kan publisere hva enn vi måtte ønske på Twitter og Facebook eller blogger og diskusjonsforum. Vi kan alle være selvutnevnte eksperter på alle mulige områder. Distribusjonen av brukerskapte nyheter er økende og enormt. Dette medfører store utfordringer for journalistene. Joacim Lund skriver om dette i sin kommentar ”Hvem eier sannheten?”. Her er et lite utdrag fra hva han skriver,

Stemmer fra alle lag av befolkningen forplanter seg fra sosiale medier til tradisjonelle medier og tilbake. Det gjør det vanskelig å skille mellom fakta og løse påstander.”

Lund beskriver en sentral utfordring; det er – og vil bli vanskeligere å sile bort usanne kilder når informasjon går på kryss og tvers. Informasjonsstrømmen eskalerer til stadighet, og journalistene har ikke alltid den tiden de hadde før til å grave og kvalitetssikre arbeidet sitt.

Verifisering er en sentral faktor når det kommer til brukergenerert nyhetsformidling, som Alfred Hermida skriver i artikkelen ”Tweets and Truth”. Dette er spesielt sentralt i saker som berører mange. Og spørsmålet jeg sitter med er om det er viktigst å være først ute, eller er det viktigst å komme med korrekt informasjon? Jeg mener at sosiale medier og nyheter fra ”mannen i gata” fint kan brukes til å hente informasjon eller få flere synspunkter på en sak.

Men som Lund får frem i sin kommentar kan vi ikke lenger tro på alt vi leser. Jeg er enig når det kommer til å lese blogger og den slags, her må vi lese og ta det med en klype salt. Men når det kommer til de norske avisene og nyhetene på tv synes jeg det er på sin plass å kreve at det vi mottar av informasjon er sant, og at det kommer fra sikre kilder. Jeg mener det er en dårlig unnskyldning dette med tid. At alt skal gå så himla fort! Det holder ikke. Journalister har ansvar å levere det ”sanne”, mener jeg.

One thought on “9: Samspillet mellom profesjonell journalistikk og brukerskapt nyhetsformidling

  1. For et flott og personlig innlegg, Birgitte. Her utleverer du deg selv på måter mange andre vil kvie seg for. Jeg tror ikke du er alene i å være naiv i forhold til nyhetene som blir sendt vår vei. Jeg kan også ta det meste for god fisk uten å tenke så mye over det. Du beskriver svært godt hvordan enhver mann i gata har blitt vaktbikkje og hvilke eventuelle problemer dette skaper for journalisten. Jeg er helt enig med deg i at disse problemene ikke er en unnskyldning for dårlig journalistikk. Skylden kan heller ikke bli lagt fullt og helt på klikkjaget. Men om de tilsynelatende dårlige artiklene avisene produserer får mye klikk, ja da gir dette et litt vrengt bilde. Vi krever god journalistikk, men vi klikker på det vi egentlig sier er dårlig journalistikk. Det kan være sannhet alt sammen, men likevel dårlig journalistikk.

Leave a Reply

